terça-feira, 19 de novembro de 2013

Itinerário actualizado (Lisboa, até 24)

1.
Rua Poço dos Negros, cartaz - exposição na Rua de São Bento 134 (até 1 Dez.)
 Samuel Matzig
http://samuelmatzig.ch/

2.
 Cristina Garcia Rodero em Vidas Ciganas/Lungo Drom, Museu da Cidade
até 24 Nov.

 Eduardo Gageiro
Uma exp. vinda de Espanha (projecto europeu Romani Lives)
 http://www.accioncultural.es/es/actividades/vidas-gitanas-lungo-drom

3. 
 Kameraphoto, K Galeria, Augusto Brázio, "Bang!"
e Martim Ramos, “Melancholia”
4 livros, 4 fotografias. Até Dez.

4. 
 José Cabral, "De Perto", Centro InterculturaCidade
e Luís Basto, "Espaços Iluminados"


5. 
Ricardo Canelas, Pickpocket (até 23 Nov.)

6. 
Jakub Karwowski, "Sentimental fiction", Módulo
até 14 Dez.

7. 
A Pequena Galeria, João Pedro Vale e Nuno Alexandre Ferreira, "Rumor"
até 6 Dez.

8. 
Tito Mouraz.  Dear Stories, Plataforma Revolver
Inês D'Orey.  
Mireille Loup. Tito Mouraz
Mireille Loup e Luisa Ferreira
até 11 Jan.

terça-feira, 12 de novembro de 2013

Oliveira fotógrafo

Oliveira fotógrafo: " A menina e o gato"
Catálogo do 5º Salão Internacional de Arte Fotográfica, 1941, organizado pelo Grémio Português de Fotografia sob o alto patrocínio de sua excelência o senhor Presidente da República, à data o Carmona, apresentado na Sociedade Nacional de Belas Artes (habitualmente inaugurada pelo mm PR) e no Clube dos Fenianos Portuenses. 
O Grémio era uma secção da Sociedade Propaganda de Portugal (Touring Club), e o Oliveira era membro do G.P.F.
Estampa XX



segunda-feira, 11 de novembro de 2013

A colectiva do acervo (31 Out. 9 Nov.)

no intervalo entre outras mostras; do acervo, com inéditos e obras de uma colecção particular: de 21 de Out. a 9 Nov.


António Luís Sousa (em estreia)

Carlos Gonçalves e José Cabral*


Guilherme Godinho

Carlos Gonçalves


Desconhecido, Ágata Xavier...

...Luísa Ferreira, Carlos Oliveira Cruz
 Carlos Oliveira Cruz, Luisa Ferreira
...Luís Pereira

 ...Pedro Lobo*, Ágata Xavier
...Luís Basto, António Carrapato*

Passa-se da aparente abstracção cromática e textural das 4 vistas de salinas de Alcochete de A.L.Sousa (pormenores de paisagens), logo à esquerda de quem entra, para o possível díptico a preto e branco formado pelo rosto em movimento da rapariga de Bus Stop em Lisboa (C.Gonçalves) e pelo imóvel tronco/corpo feminino do embondeiro de Tete (J.Cabral) - serão cumplicidades moçambicanas... Num instante se atravessa um mundo bem real - paisagem e árvore, rosto e corpo -, enquanto mais ao fundo se mergulha na noite e nos seus fantasmas ficcionais (G.Godinho). Depois as escadas helicoidais do CCB, vistas também por C.Conçalves, rimam com as escadas da galeria, ritmam o espaço e aceleram a imaginação. E por aí adiante, até sairmos diante do pequeno "cartoon" fotográfico do A.Carrapato, um ponto final acrescentado quando tudo estava feito. Não houve curador nem de-curador (decorador), foi um jogo de acasos reflectidos, um encontro colectivo.

quinta-feira, 7 de novembro de 2013

Sobre photobooks 1

Conversa com livros 8 Nov

1
http://www.photoeye.com/bookstore/

transcrevo do PhotoEye:

Book of 101 Books
Edited by Andrew Roth.
Distributed Art Publishers', New York, 2001. 320 pp., 500 color and black-and-white illustrations, 9½x11½".


Publisher's Description
Edited by Andrew Roth. Essays by Vince Aletti, Richard Benson, May Castleberry, Jeffrey Fraenkel, David Levi Strauss, Daido Moriyama, Shelley Rice and Neville Wakefield.


The history of the photographic book goes back well more than a century; the medium of photography and the book format were understood very early on to relate to each other on both technical and aesthetic levels. The examples of truly great combinations of photographic image and text, great design and typography bound together as books are numerous, and make up an impressive artistic, social, and documentary statement of the l0th century. 

Writer and rare book expert Andrew Roth has selected for this volume a group of 101 of the best photography books ever published: books that bring all of the elements of great bookmaking together to create, ultimately, a thing of beauty, a work of art. Mostly made up of publications in which the photographs were meant to be seen in book form, as opposed to the book being merely a repository of images, this list includes many artists and titles that will be familiar to the collector, but also not a few surprises. 

 Chronologically, the first book is Volume One of Edward Curtis's seminal 1907 The North American Indian, the last is David LaChapelle's LaChapelle Land from 1996, and in between are books by Walker Evans and Berenice Abbott, Atget and Brassai, Robert Frank and Garry Winogrand, and many other seminal photographers from all over the world. 
Each book in the catalogue will receive a double page spread which will include publication information, several image spreads, and a short text about it. 

The Book of 101 Books, however, is far more than simply an annotated and illustrated catalogue. 
Six important new essays on a variety of related topics from respected scholars, critics, and artists are included as well: here you will find Richard Benson on the history of printing techniques, Shelley Rice on the societal significance of photography books, May Castleberry on reprints, exhibitions, and keeping books alive for the public; Daido Moriyama on his personal memories of making his classic Bye Bye Photography, Dear, Neville Wakefield on the particular attributes of one of the most recent books in this group: Richard Prince's 1995 Adult Comedy Action Drama, and Jeffrey Fraenkel on the myriad perils of publishing photography books. 
The catalogue entries themselves are written by the well known critics Vince Aletti and David Levi Strauss.Taken together, the depth and beauty of these essays and images will make The Book of 101 Books both an essential reference and an aesthetically compelling object.

#

FOTOGRAFÍA PÚBLICA ou PHOTOGRAPY IN PRINT de Horacio Fernández (Museo Reina Sofia) Madrid, é de 1999


PHOTOGRAPHY UNTIL NOW de John Szarkowsky, MoMA, é de 1989
Chap. 6 Photographs in Ink
Chap. 7 After the Magazines

(ver Mary Price: The Photograph: A Strange Confined Space (Stanford University Press 1994: why p. can be understood only through context)

#